Kvalitet koster – men det betaler sig på sigt!!!


De fleste forbrugere forsætter på trods af krise
I det seneste stykke tid har der været ofret metervis af medie- og spalteplads på den alt overskyggende finanskrise. Ifølge nogle eksperter vil usikkerheden i finansverdenen ikke betyde, at danskerne vil droppe specialbutikkerne, romantiske weekendophold, udlands rejse til sydens palmer, oplevelsesferier,  osten fra specialbutikken eller den eksotiske kaffe osv.

chefkonsulent i Landbrugsraadets analyseafdeling og forfatter til rapporten ”Fremtidens markeder”, Klaus Jørgensen siger om fødevareforbrugets fremtid.” Den verdens økonomiske krise og de stigende fødevarepriser har lagt en dæmper på køb i gårdforretninger den seneste tid, men jeg tror stadig, at det er en trend, der vil fortsætte og blive mere udbredt.
Det bliver selvfølgelig ikke allemandseje, men mange danskere er parat til og vil fortsætte at betale mange penge for kvalitet og oplevelser, når de køber ind.”  Det kan betale sig i længden!

Ingen typekøkkener
Fremtidsforsker Jesper Bo Jensen, der bl.a. har lavet analyseopgaver for Coop og Arla Foods, mener også, at tendensen vil fortsætte:

“Jeg tror ikke, at den er på retur, men den er i et vist omfang afhængig af den verdensomspændende økonomiske krise. Derfor bliver udfordringen for alle, såvel producenter som detailhandel at give almindelige folk indtryk af, at det, som de køber, er noget særligt, samtidig med at det er til en fornuftig pris.”

Tendensen med den individuelle forbruger gælder ifølge fremtidsforskeren ikke kun for fødevarer, men også for weekendophold,familieferie, fødselsdag, bryllup i udlandet og i det hele taget for forbrug generelt.

“Det er meget oppe i tiden og vældig moderne, at folk vil gerne have noget, der er helt specielt. På køkkener kan man tydeligt se , at folk generelt ikke vil have typekøkkener, men noget, der er designet specielt til dem”. Det koster selvfølgeligt lidt mere, men det er værd pengene.

Klæder skaber folk – og det gør det stadigt!
Det samme gælder også for klæder og sko, hvor traditionelle mærkevarer er under pres. Unge piger gider ikke at have en Prada, Versace eller Gucci-taske, fordi det efterhånden er så almindeligt, at deres teenage søstene også har en eller flere. Derfor er tendensen klar, at man selv sammen-sætter sin egen stil er alt afgørende.
En populær trend blandt unge – specielt piger,  lige nu, er guerillashopping. Det er typisk en butik, der kun har åbent i 24 timer. Så kan man nå at købe noget lækkert tøj eller tilbehør, inden ens veninder opdager det og køber det samme.

luksusgaver - til den du holder af.

Og forholdet til gaver er helt speciel, uanset om det drejer sig om fødselsdagsgaver, julegaver, bryllupsgaver osv. Gaverne skal være specielle og det skal være luksusgaver for at være en rigtig gave. Gavemodtageren vil hellere have færre gaver, og så få kvalitetsgaver.
Trenden er også at oplevelsesgaver kommer mere og på ønskesedlen – og de er naturligvis ikke den billigste form for gaver, men de er fantastisk spændende og interessante.

Godsejer Britta Schall Holberg efterlyser større sparsommelighed og mådehold i følge Politiken.dk, og det er jo nemmere i hendes alder og eftersom hun allerede har alt.
Kvinderne køber større gaver end sidste år iflg livsstil & livstil & party

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s